Iphone-ok világa

 

Hang és kimenet[szerkesztés]

Dock connector, két oldalán a hangszóróval (bal) és a mikrofonnal (jobb). A képen az eredeti iPhone látható.

A készülék alján található a „dock connector”, amelyen keresztül tölteni lehet a telefont. Szintén ez a csatlakozó szolgál az USB-s adatátvitelre egy PC vagy egy Mac között. A dock connector eredetileg a 30 tűs, majd iPhone 5-től a Lightning (8 tűs) szabványt támogatta. Az adatátvitelt az Apple az iTunes-on keresztül oldja meg elsősorban. A csatlakozótól jobbra található a mikrofon, balra pedig a hangszóró. Az iPhone 4-en található egy második mikrofon – a telefon tetején – a zajszűrés érdekében.

A 3.5 mm-es Jack aljzat az iPhone 4s-ig a készülék tetején található a fej- illetve fülhallgatók használatához, ez az iPhone 5-től kezdődően átkerült a készülék aljára. Habár az iPhone kompatibilis a normál fej- fülhallgatókkal, az Apple (és egyes gyártók) terméke több funkciót is garantál a felhasználónak. A többfunkciós gomb hívás fogadására és befejezésére, zene vagy videó megállítására, elindítására, továbbléptetésére szolgál, valamint alsó és felső részével a hangerő növelhető illetve csökkenthető. A gomb beépítve tartalmaz egy mikrofont is a hívásokhoz.

Akkumulátor[szerkesztés]

Az akkumulátor cseréjéhez fel kell nyitni a telefont. A képen egy iPhone 3G.

Az iPhone egy beépített, újratölthető lítiumion-akkumulátort használ, ami a legtöbb mobiltelefonnal szemben nem vehető ki a készülékből a felhasználó által. Az akkumulátor a számítógépes szinkronizálás közben vagy hálózati adapterre csatlakoztatva tölthető fel.

Az Apple folyamatosan teszteli az akkumulátorok élettartalmát, és a cég szerint az akkumulátor képes megtartani eredeti kapacitásának 80 százalékát akár 400 töltés után is. Az első modellek energiaforrásai számos terülteteken kaptak negatív kritikákat, ám ezek hibáit a 3G készülékekkel kiküszöbölte az Apple.

Ha a vásárlástól számított egy éven belül meghal az akkumulátor, akkor azt garanciálisan intézi a szolgáltató vagy gyári független készülék esetén az Apple vagy annak hivatalos szervizpartnere. Az egyéves garancia tovább növelhető a kártyafüggetlen készülékek esetén további egy évvel, ha a vásárló igénybe veszi az Apple Care szolgáltatást. A házilag történő cserét senkinek sem javasolják, ugyanis az idegen vagy házi szerszámok kárt tehetnek a telefon belsejében, emellett a garancia elvesztését is eredményezhetik.

Kamera[szerkesztés]

Az iPhone 4/4s előoldali, illetve hátoldali kamerája a LED vakuval együtt. A dupla kamera és a LED vaku csak az iPhone 4-től van jelen.

Az első iPhone és az iPhone 3G egy beépített, fix fókuszú, 2 megapixeles kamerát használt. Ezeken a készülékeken nincs optikai zoom, vaku vagy autofókusz, és alapból nem tudnak videofelvételt készíteni, azonban ez a telefon jailbreakelése után lehetséges. Az iPhone 3GS már egy 3.2 megapixeles, OmniVision kamerával készült, autofókusszal, automatikus fehéregyensúly-állítással és makro móddal. A videofelvételre alkalmas kamera 640 × 320-as felbontású mozgóképet képes rögzíteni, 30 kép/másodperc sebességgel. Az elkészített videó a készüléken vágható, szerkeszthető és feltölthető például a YouTube-ra vagy más videómegosztó portálra.

Az iPhone 4-ben található kamera már 5 megapixeles (2592 × 1936 pixel), és LED vakus támogatással lehet vele fényképeket és videót készíteni. A felvett mozgókép HD minőségű, 720p-s felvétel. A telefon elején található kamera VGA felbontású, és fénykép vagy videó rögzítésére is képes.

Az iPhone 4s kamerája már 8 megapixeles képeket készít, és 1080p felbontású, Full HD videók rögzítésére is alkalmas. A kamera az iOS 6.1 óta közvetlenül elérhető a lezárt képernyőről egy gyorsikon segítségével, és a hangerőszabályzó gombokkal is lehet exponálni. A gyorsulásmérőnek köszönhetően a telefon stabilizálja az összes felvett anyagot, így elkerülhető a képek elmosódása, vagy a videók képének remegése.

Az iPhone 5 és 5c esetében kicsit javítják a hibákat, bár új funkciók nem kerülnek bele.

Az iPhone 5s kamerájával már lassított felvételek készítésére is lehetőségünk van 120 fps-es felvételek készítésére, bár a kamera továbbra is 8 megapixeles marad.

Az iPhone 6-ban található kamera lehetőséget ad lassított felvételek készítésére 240 fps-sel, illetve az iPhone 6 Plusban beépítettek egy optikai képstabilizátort is.

Adattárolás és SIM kártya[szerkesztés]

A SIM fiók, benne a SIM tálca a SIM kivető eszközzel a foglalatban. A képen egy iPhone 3G látható.

Az első iPhone először két méretű memóriával jött ki: 4 vagy 8GB. 2008 februárjában a 4GB-os modelleket felváltották a 16GB-os készülékek. Az iPhone 3G örökölte ezeket a kapacitásokat egészen az iPhone 4-ig, ami már 16 illetve 32GB-os változatban jelent meg, majd később, az új generációs készülék megjelenése után a 16 és 32GB-os készülékeket az Apple kivonta a forgalomból, és csak 8GB-os tárhelyűeket lehetett kapni belőlük. Az iPhone 4s-től kezdve már elérhetőek a készülékek 64GB memóriával is. Az iPhone 6 és 6 Plus esetében pedig már elérhetőek 128GB-os kapacitással, ami felváltja a 32GB-os kapacitást.

Minden adat egy integrált meghajtón helyezkedik el, így nincs szükség külön nyílásokra merevlemeznek illetve memóriakártyáknak. A telefon SIM kártyája a fix hátlap miatt egy erre kialakított fiókban foglal helyet, amit a csomagolásban elhelyezett, külön erre a célra tervezett SIM kivető eszközzel (vagy egy széthajtott gemkapoccsal) tudunk kinyitni. Ez a fiók a 3GS modellig a telefon tetején, míg a 4-es modellektől kezdődően a telefon oldalán kapott helyet. Az iPhone a kezdetektől támogatja a "hot swap" funkciót, vagyis a telefon kikapcsolása nélkül is cserélhető a SIM kártya. Az iPhone 4 és az iPhone 4s micro SIM kártyát használ, az iPhone 5-től kezdve pedig az Apple a nano SIM kártyára váltott, ami jóval kisebb, mint a szokványos SIM kártyák.

Beázást érzékelő indikátorok[szerkesztés]

Az összes modellben található két apró "matrica", amelyek fehérről pirosra váltanak, amint vízzel vagy más folyékony anyaggal érintkeznek. Ezek a telefon tetején, illetve alján helyezkednek el (a jack aljzatban, illetve a dock csatlakozónál), és szabad szemmel legtöbbször alig láthatók. Segítségükkel eldönthető, hogy a termék vásárlója jogosult-e a garancia igénybevételére, és kizárható vele a szándékos rongálás.

Mivel ezen indikátorok nem teljesen fedettek, előfordulhat, hogy rendszeres használat során elszíneződnek. Edzés közbeni használat során izzadságtól, fürdőszobai párától vagy akár egy hirtelen hőmérséklet-változástól. Így az Apple a vásárló külön kérésére tovább vizsgálja a beázás pontos okát.

Tartozékok[szerkesztés]

Az iPhone 4 és tartozékai. Balról jobbra: iPhone 4 készülék, használati útmutató. A dobozban fentről lefele: fülhallgató, USB adatkábel, hálózati töltő.

Minden iPhone modell tartalmaz egy használati útmutatást, USB adatkábelt, fülhallgatót, hálózati töltőt és egy SIM kulcsot. Az eredeti iPhone és a 3G esetén a csomagolás magában foglal még egy törlőkendőt és egy asztali dokkolót a szinkronizáláshoz.

Szoftver[szerkesztés]

Az iPhone operációs rendszere az iOS (korábban iPhone OS), ez fut az iPhone-on, iPod Touch-on és az iPaden egyaránt. Ugyanazon a Mach kernelen alapul mindkettő, ami a Mac OS X-ben is található. Az iOS tartalmazza a Mac OS X 10.5 verziójának "Core Animation" modulját, ami a PowerVR MBX 3D hardverrel együtt felelős a felhasználói interfészben található animációk akadásmentes lejátszásáért. Az operációs rendszer jóval kevesebb mint fél GB-ot foglal magának az eszköz háttértárából. Támogatja a később megjelenő alkalmazásokat.

Az iPhone-t az iTunes 7.3-as és későbbi verziójával lehet használni, ami kompatibilis a Mac OS X 10.4.10-es verziójával és a 32 bites Windows XP-vel és Vistával. Az iTunes 7.6-os kiadásában már támogatja mind a 64 bites Vista-t mind a 64 bites XP-t.

Az iPhone központi egysége egy ARM alapú processzor, ellentétben az Apple számítógépeiben használt x86-os illetve PowerPC processzorokkal. Ez azt jelenti, hogy az egyes alkalmazásokat nem lehet egyszerűen átmásolni a Mac OS X-ből, hanem újra kell írni és fordítani azokat az iPhone-ra. Emellett a Safari webböngésző támogatja a platformfüggetlen, AJAX-ban írt webes alkalmazásokat.

Alkalmazások[szerkesztés]

A főképernyőn iOS 7 esetén a következő alkalmazások találhatók alapból: Üzenetek, Naptár, Képek, Kamera, Videók, Térképek, Időjárás, Passbook, Jegyzetek, Emlékeztetők, Óra, Újságos, iTunes Store, App Store, Game Center, Beállítások és a FaceTime. Négy másik alkalmazás pedig még a képernyő alján, a Dock-on: Telefon, Mail, Safari és Zene.

A 2007-es WWDC-n, június 11-én az Apple bejelentette, hogy az iPhone támogatni fogja a külső alkalmazásokat is a Safari böngészőn keresztül, amely osztozik az iPhone interfészének kinézetével. 2007. október 17-én Steve Jobs egy nyílt levélben bejelentette, hogy 2008 februárjától elérhetővé teszik külső fejlesztők számára is az SDK-t (Szoftver Fejlesztői Környezet). A biztonsági aggodalmak miatt, illetve a Nokia digitális aláírási rendszerét követendő, várható volt, hogy az Apple hasonló rendszert fog alkalmazni. Az iPhone SDK-t hivatalosan 2008. március 6-án jelentették be az Apple Town Hall épületében. Az SDK segítségével a natív alkalmazások fejleszthetők az iPhone és iPod Touch-hoz és az iPadekhez, illetve tesztelhetők szimulátor segítségével. Az alkalmazás futtatása az eszközökön csak azután lehetséges, hogy kifizettük az Apple Developer Connection éves díját (99 dollár). A fejlesztők jóformán bármilyen árat szabhatnak az alkalmazásukhoz, amit az App Store-on keresztül terjeszthetnek és amiből 70% részesedést kapnak, 30%-ot pedig az Apple kap. A fejlesztők ugyanakkor választhatják azt is, hogy ingyenesen elérhetővé teszik az alkalmazásukat. Az SDK azonnal elérhető volt, miközben az alkalmazásokkal várni kellett a 2.0-s szoftverfrissítésig, amit 2008. július 11-én tettek közzé.

Az SDK megjelenéséig kizárólag webappok voltak elérhetőek az iPhone-ra, ami ezután nagyon rövid idő alatt megfordult, és az App Store lett az elsődleges. Az alkalmazások App Store-on kívüli telepítésének lehetőségét az Apple nem támogatja, hivatalosan azt csak a fejlesztők tehetik meg a saját készülékük esetén a saját, fejlesztés alatt álló alkalmazásukkal.

Szoftverfrissítések[szerkesztés]

Az Apple ingyenes frissítéseket biztosít az iPhone operációs rendszeréhez az iTunes-on keresztül, az iPod-okéhoz hasonló módon. Biztonsági javításokat, illetve új, javított funkciókat is ilyen módon adnak ki. Ez alól az első kivétel az iPhone eredeti (2G) kiadása volt, amelynek támogatását az Apple 2010. áprilisát követően, az iOS 3.1.3 megjelenése után megszüntette.[5] Később az iPhone 3G támogatása is megszűnt, arra az iOS 4.2.1-es verziója után nem érkezett több frissítés. Őket a 3GS követte a 6.1.3-mal, egyúttal az iOS 7-ből így kizárva.

Az Apple által kiadott ingyenes szoftverfrissítéseket az iOS 5.0.1-ig az iTunes segítségével lehetett telepíteni, majd az 5.0-ban bemutatkozó OTA (over-the-air) opciónak köszönhetően ezt már akár közvetlenül a készüléken is megtehetjük a Beállítások appon belül. Az első OTA frissítés az 5.0.1 volt. Az új szoftververziók legtöbbször új iTunes-verziót is igényelnek az iOS-ben megjelenő egyes új funkciók miatt. Így például az iOS 3.0-hoz iTunes 8.2 kellett, a 3.1-hez iTunes 9.0, az iOS 4.0-hoz iTunes 9.2. Az iOS 5-höz már az iTunes 10.5 volt szükséges, viszont ennek követelménye Mac esetén Mac OS X 10.5.8 vagy Leopard a legalább 800 MHz-es G4-es vagy G5-ös rendszereken, így az iOS 5-ös vagy újabb készülékek nem szinkronizálhatóak az iTunes segítségével a Mac OS X korábbi verzióin.

Funkciók[szerkesztés]

Az iPhone ismeri a konferenciahívást, hívástartást, több hívás egyidejű kezelését, hívóazonosító kijelzést, illetve hálózati szolgáltatások és iPhone funkciók egyidejű kezelését. Például ha zenehallgatás közben hívnak minket, akkor a zene elhalkul, és a hívás vége után a zene ismét felhangosodik. A hangtárcsázás is támogatott (mind telefonszám, mind telefonkönyv-bejegyzés bemondásával), vagy egy zeneszám vagy lejátszási lista is indítható hangvezérléssel.

Az iPhone rendelkezik egy úgynevezett Vizuális Hangposta funkcióval, aminek segítségével a felhasználó láthatja az aktuális hangposta üzeneteit a képernyőn, anélkül hogy be kellene tárcsáznia a hangpostájára. Ellentétben más rendszerekkel, az üzenetek meghallgathatók és törölhetők tetszőleges sorrendben kiválasztva a képernyőn megjelenő lista alapján. Az AT&T, O2, T-Mobile és az Orange szolgáltatók módosították a hangposta rendszerüket, hogy alkalmazkodjon az Apple új funkciójához. (Később emiatt az Apple-t és az AT&T-t is beperelte a Klausner Technologies, mivel szerintük az Apple Vizuális Hangposta technológiája megsérti két bejegyzett szabadalmukat is.)

Az egyedi csengőhang funkciót az Egyesült Államokban 2007. szeptember 5-én jelentették be, de ez a szolgáltatás nem érhető el az összes területen, ahol az iPhone-t forgalmazzák. A funkció lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy saját maguk készítsenek csengőhangokat az iTunes-on keresztül vásárolt zenékből, plusz díj fizetése mellett. A csengőhang hossza 3 és 30 másodperc közötti lehet, felerősíthető és elhalkulhat, illetve fél és öt másodperc közötti loopok szerkeszthetők benne. Minden szerkesztés megoldható az iTunes segítségével, a szinkronizált csengőhangok figyelmeztető jelzésként is használhatók a telefonon. Egyéni csengőhangok szintén létrehozhatók az Apple GarageBand 4.1.1 vagy későbbi verziójú szoftverével (Mac OS X-re érhető el egyelőre csak) és külső fejlesztők által készített programokkal is.

Az Apple jó néhány videót tett fel az iPhone honlapjára, amelyen keresztül a telefon különböző képességeit mutatja be.

Multimédia[szerkesztés]

Zenekönyvtár kinézete különbözik az előző iPodokban megszokottól, az egyes részeket jobban elkülönítették, ABC sorrend szerint, nagyobb betűmérettel. Az előző iPodokhoz hasonlóan az iPhone is sorba tudja rendezni a zenekönyvtárát dalok, előadók, albumok, videók, műfajok, szerzők, podcastok, hangoskönyvek és összeállítások alapján. A borító görgetés hasonló, mint amit már az iTunes-ban megszokhattunk; mutatja az egyes albumok borítóit a görgethető képgaléria formájában. A görgetés az ujjunk képernyőn történő végighúzásával történik.

Az iPhone támogatja a szünet nélküli lejátszást.

Ahogy a 2005-ben bemutatott ötödik generációs iPodok, úgy az iPhone is képes videólejátszásra, így a felhasználók filmeket és TV műsorokat is nézhetnek. Kettős érintéssel válthatunk a szélesvásznú és a teljes képernyős lejátszás között.

Az iPhone-t használók közvetlenül le tudnak tölteni tartalmakat a telefonjukra az iTunes Store-on keresztül, vagy szinkronizálhatnak a számítógépen futó iTunes-szal.

Internetkapcsolat[szerkesztés]

Internetezni a telefonnal akkor tudunk, ha az kapcsolódik egy Wi-Fi hálózatra, vagy van mobilinternet-előfizetésünk, és a lefedettségi területen belül tartózkodunk. Alapértelmezésben a telefon felajánlja, hogy csatlakozzunk az újonnan felfedezett Wi-Fi hálózatokhoz és ha szükséges, akkor kéri a jelszót is, de természetesen manuálisan is csatlakozhatunk Wi-Fi hálózatokhoz. Amennyiben a Wi-Fi opció be van kapcsolva, a készülék automatikusan átvált mobilinternetről bármely, a készülék által már ismert, és épp elérhető Wi-Fi hálózathoz.

Az első generációs iPhone megjelenése előtt néhány bíráló "gyötrelmesen lassúnak" nevezte az EDGE sebességét, mert az iPhone-nak 100 másodpercbe telt letöltenie a Yahoo! honlapját. A készülék megjelenése előtt azonban a sebesség 200kbit/s-ra növekedett, ami az AT&T hálózatfejlesztésének volt köszönhető.

Az iPhone bevezetése óta az internet-kapcsolatra képes kézi készülékek használata két-három nagyságrenddel megnövekedett. Az AT&T és a Google statisztikáira hivatkozva az iPhone által generált keresések száma 50-szer több a többi készülékhez képest. Az iPhone miatt növekedett a vezeték nélküli hálózaton forgalmazott átlagos adatmennyiség, ami körülbelül 30-szor nagyobb, telefononként 100MB-os nagyságrendű, a többi készülékhez képest.

Az iPhone 3G már lehetővé tette a 3G hálózathoz való hozzáférést, maximum 3.6Mbit/s letöltéssel, ez a 3GS-ben 7.2Mbit/-ra nőtt, majd az iPhone 4s-ben már akár 14.4Mbit/s is elérhető. Ezt követte az LTE támogatása az iPhone 5-től kezdődően, ami jelentős sebességnövekedést jelenthet az adott szolgáltatók hálózatán.

Web hozzáférhetőség[szerkesztés]

Az iPhone képes a Safari webböngésző módosított verziójával a webre kapcsolódni. A honlapokat álló vagy fekvő módban nézhetjük, a böngésző támogatja a nagyítást úgy, hogy két ujjunkat közelítjük vagy távolítjuk egymástól a képernyőn, vagy dupla érintéssel "tappintunk" a szövegen vagy képeken. A webböngésző képes a teljes honlapot megjeleníteni ellentétben a legtöbb okostelefonnal szemben.

Az iPhone nem támogatja a Flash-t, de az Apple fejlesztett egy külön alkalmazást a YouTube videókhoz, és hasonló rendszert használtak az Apple TV-hez is.

A kezdetekben az Apple fejlesztett egy alkalmazást a Google térkép szolgáltatásához, amit térkép vagy műhold módban nézhettünk, listát készíthettünk a keresési eredményeinkből vagy útvonaltervet két hely között, miközben valós idejű forgalmi információkat kaptunk (opcionális). A termék bejelentése alatt Steve Jobs azzal mutatta be ezt az új opciót, hogy tréfából felhívott egy közeli Starbucks-t, és rendelt 4000 latte-t elvitelre. (Később a Google alkalmazásai, így a YouTube és a Google Térképek is eltávolításra kerültek a rendszerből. Ezeket a Google maga fejleszti tovább azóta, és az App Store-ból tölthetőek le, ingyenesen.)

E-mail[szerkesztés]

Az iPhone e-mail kezelő alkalmazást is biztosít, ami támogatja a HTML alapú e-maileket. Segítségével a felhasználók képeket és más tartalmakat szúrhatnak be leveleikbe, így például a PDF, a Microsoft Word és Excel csatolmányok is megtekinthetők a telefonon. Kezdetben Yahoo! és a Google Gmail-je biztosított ingyenes Push-IMAP e-mail szolgáltatást az iPhone-hoz, hasonlóan, mint a BlackBerry esetén (de a Google 2013. januárjában megszünteti ezt, és a saját Gmail alkalmazásának használatát követeli meg ehhez az új felhasználóktól). Szintén elérhető az IMAP és a POP3, beleértve a Microsoft Exchange Server és a Kerio MailServer támogatását is. Az Apple licencelte és így teljesen támogatja a Microsoft ActiveSync platformját az iPhone 2.0-s firmware kiadásától. A telefon képes szinkronizálni az e-mail beállításokat az Apple Mail, a Microsoft Outlook és Microsoft Entourage alkalmazásaival vagy beállíthatjuk a fiókokat kézzel is a készüléken. A megfelelő beállításokkal az e-mail program képes szinte bármilyen szolgáltatónál lévő postafiókot ellenőrizni IMAP vagy POP3 protokollon keresztül.

Kamera[szerkesztés]

Az eredeti iPhone és az iPhone 3G egy 2 megapixeles kamerával rendelkezik, amin nincs sem optikai zoom, sem vaku vagy autofókusz és hivatalosan nem támogatja a videofelvételt sem.

A képeket a Fotók alkalmazás kezeli, segítségével a felhasználók feltölthetik, böngészhetik, illetve levélben elküldhetik a képeiket. A képekre rá lehet közelíteni vagy távolítani a kijelzőn "csíptető" mozdulat segítségével. A készülék együtt tud működni az iPhoto és Aperture szoftverekkel Mac-en és a Photoshop szoftverrel a Windows-on. Az iPhone 2.0-s operációs rendszerének segítségével már a földrajzi koordináták adatai is beágyazhatóak a készített képekbe (iPhone 3G esetében).

Az iPhone 3GS-ben már egy 3.2 megapixeles, autofókuszos és videofelvételre is alkalmas kamera van.

Az iPhone 4 már egy 5 megapixeles, autofókuszos (Tap to Focus) kamerával és egy LED vakuval rendelkezik, illetve újdonság még az 5-szörös digitális zoom, a 720p HD videofelvétel, és a HDR képek készítésének lehetősége.

Az iPhone 4s-ben a kamera már 8 megapixeles, és 1080p Full HD videorögzítést tesz lehetővé, emellett iOS 6-tól kezdődően panorámafotózásra is alkalmas. Az iPhone 5 kamerája ettől nem sokban tér el, de már 5 tagú lencserendszerrel és infra szűrővel rendelkezik.

Az iPhone 5s kamerája maradt ugyan 8 megapixeles, de a két, különböző színhőmérsékletű LED miatt a vaku használatakor élethűbb színeket kapunk, illetve lehetségessé vált a 120fps-es videorögzítés 720p felbontással a lassított felvételekhez. Ezen túl "burst" módban a készülék az exponáló gomb nyomva tartása alatt folyamatosan készít képeket, amik közül automatikusan kiválasztja, és felajánlja a legjobbakat.

Az iPhone 6-ban található kamera lehetőséget ad 240 fps-sel csinálhatunk lassított felvételeket, illetve az iPhone 6 Plusban beépítettek egy optikai képstabilizátort is.

Egyebek[szerkesztés]

A legújabb készülékek már támogatják a Bluetooth 4.0 LE-t, ugyanakkor az iOS nem támogatja például OBEX fájl átviteli protokollt. A készülékek közötti fájlküldésre az Apple az iPhone 5-től az AirDrop szolgáltatást nyújtja.

Az SMS üzeneteket kronologikus sorrendben, postafiókszerűen jeleníti meg a Mail-hez hasonlóan, ami az összes üzenetet a küldővel és a válasszal együtt mutatja. Az üzenetek szövegbuborékokban jelennek meg, hasonlóan a korábbi iChat-hez, vagy a Messages apphoz, a küldő nevével együtt. Az Üzenetek app ugyanakkor az SMS/MMS esetén nem kezeli a kézbesítési jelentéseket (bár ezekre szolgáltatóktól függő kódok ettől még használhatóak), illetve az e-mailek esetén nem támogatja a visszaigazolásokat.

Szövegbevitel[szerkesztés]

A szöveg beviteléhez az érintőképernyőre egy virtuális billentyűzetet implementáltak, ami rendelkezik automatikus ellenőrzési és javítási képességekkel, valamint prediktív szövegbeviteli opcióval, és egy dinamikus szótárral, ami megtanulja az új szavakat. A prediktív szövegbeviteli képességnek köszönhetően a felhasználóknak nem kell rendkívül pontosnak lenniük szövegíráskor – például a kívánt betű szélét vagy közepét érintve az egyes elütéseket a rendszer automatikusan képes javítani. A gombok valamivel nagyobbak és távolabb lesznek egymástól elforgatott üzemmódban.

A speciális karakterek eléréséhez egy-egy adott billentyűt hosszan lenyomva juthatunk el: az ilyenkor előbukkanó menükből választhatjuk ki a kívánt betűt. Ezzel a módszerrel érhetőek el a magyar ékezetes betűk is.

Az első iPhone megjelenésekor David Pogue a The New York Timestól és Walt Mossberg a The Wall Street Journaltól egyaránt kipróbálta a készüléket két héten keresztül és kezdetben nehéznek találták megtanulni a virtuális billentyűzet kezelését, habár alapvetően használhatónak nevezték. Pouge azt mondta, hogy „frusztráló” volt először, de „amint megszűnik minden egyes betűért való aggódásod és belevágsz, a sebesség és pontosság jelentős mértékben javul.” Öt nap használat után Mossberg „képes volt ugyanolyan gyorsan és pontosan gépelni, ahogy az éveken keresztülhasznált Palm Treójával szokott”, és úgy említette a fizikai billentyűk hiányát, hogy az „nem probléma”. Mindketten úgy találták, hogy az iPhone gépelés-javító opciója volt a kulcs a virtuális billentyűzet sikeres használatához.

Múlt és hozzáférhetőség[szerkesztés]

Az iPhone genezise az Apple első emberének, Steve Jobs-nak utasításával kezdődött, melyben az Apple mérnökeit arra kérte, hogy fejlesszenek ki egy érintésérzékeny képernyőt. Az Apple az eszközt titokban és példa nélkül álló együttműködésben készítette el az AT&T Mobility-vel - a készülék kezdetekor még Cingular Wireless - együttműködésben, 150 millió US dollár becsült költségen. A fejlesztés során az iPhone kódneve "Purple 2" volt. A cég elutasított egy korai "bizottsági designt", melyet a Motorolával hoztak létre, amellyel szemben előnyben részesítették a saját designt, hardvert, és kezelői felületet.

Az iPhone-t 2007. június 29-én kezdték el árusítani az Egyesült Államokban. Az Apple délután 2 órakor már bezárta az üzleteit, hogy felkészülhessen a délután 6 órai nyitásra, miközben a vásárlók már hosszú sorokban álltak az üzletek előtt országszerte. Az Apple az első 30 órában 270.000 iPhone-t adott el a nyitó hétvégén, és 2007-ben összesen 8 millió iPhone-t adtak el az USA-ban az ESA (Entertainment Software Association) adatai alapján. Ezt követően az eredeti iPhone öt másik országban vált elérhetővé (Írország, Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Ausztria).

2008. július 11-én, az Apple útjára indította az iPhone 3G-t huszonkét országban, beleértve az eredeti hatot. 48 másik országban várhatóan ezt követően válik elérhetővé. Az első iPhone 3G-t a világon Új-Zélandon, Auckland városában egy 22 éves tanulónak, Jonny Gladwellnek adták el, egy perccel éjfél után (helyi idő szerint). Az Egyesült Államokban az új telefon vásárlásához 2 éves előfizetői szerződés volt szükséges az AT&T-nél. Az iPhone 3G indulási napján az USA-ban rengeteg készüléket nem sikerült aktiválni, az Apple szervereinek túlterheltsége miatt. Ettől függetlenül a cég 1 millió iPhone 3G-t adott el az egy első 3 napon (köszönhetően annak, hogy több országban jelent meg egyszerre).