Iphone-ok világa

 

Az iPhone 5 előtti összes modell érintőkijelzője egy 9 cm képátlójú (3.5 hüvelyk) LCD, karcálló üveg mögött, iPhone 5-től ez 4 hüvelykre, iPhone 6/6 Plustól pedig 4,7 és 5,5 hüvelykre nőtt. A kapacitív kijelző meztelen ujjakkal, vagy egyszerre több ujjal való kezelésre (Multi-touch) lett tervezve. Az első három generáció 320 × 480-as felbontással (HVGA) rendelkezik, az iPhone 4 és iPhone 4s modellek 640 × 960-as, iPhone 5-től kezdve pedig 1136 x 640-es felbontással bírnak, 326 ppi (pixel per inch) mellett, 16:9-es képaránnyal.

Az iPhone fizikai kezelőfelülete minimális, mindössze öt gombból áll. Az egyetlen igazi nyomógomb a kijelző alatt helyezkedik el, ez a „Home button”. Megnyomásával a telefon a háttérben futtatja tovább az aktuális alkalmazást és megjeleníti a Kezdőképernyőt, kétszeri megnyomásával pedig a telefon "feladatkezelőjét" érhetjük el, amivel kiléphetünk az alkalmazásokból. Az iPhone 4s-től kezdve a Home gomb hosszabb, folyamatos nyomása aktiválja a Sirit, ha az be van kapcsolva, ellenkező esetben ugyanerre a hangvezérlés jön elő.

 
Egy iPhone 3GS felső és oldalsó nézete, ami felettébb hasonló az iPhone 3G-hez. Jobbról balra, oldalirányban: wake/sleep gomb, SIM tálca, jack aljzat, némító csúszka, hangerő szabályzók. A tetején: hangszóró és kijelző. Nem látszik: dock csatlakozó, mikrofon, alsó hangszóró.

A „sleep/wake” nyomógomb az iPhone 5s-sel és 5c-vel bezárólag a telefon tetején, majd az iPhone 6-tól és 6 Plus-tól az oldalán található. Ki-bekapcsoláshoz használhatjuk, illetve afféle billentyűzárként is funkcionál, persze itt nem billentyűket, hanem a kijelzőt zárjuk vele. Ezen túl hívásfogadáskor az első gombnyomás némítja a telefont, a második pedig a hangpostára irányítja a hívást (vagy csak elutasítja, ha nincs bekapcsolva a hangposta).

A telefonok oldalán találhatóak a hangerőszabályzó gombok, illetve egy csúszó kapcsoló, amivel némíthatjuk a telefont. Ez elhalkítja a csengőhangokat, üzenetjelző hangokat, értesítő hangokat, az alkalmazások hangját, a telefont lezáró/kinyitó kattanást és a billentyűzet hangját. Viszont aktívnak hagyja az emlékeztetők hangját, illetve az ébresztőt. Az iPhone 3GS-sel bezárólag mindegyik gomb műanyagból készült, de az iPhone 4-től kezdődően ezek a gombok már fémből vannak.

A kijelző három szenzorral áll kapcsolatban, illetve egy negyedikkel az iPhone 4-től kezdve. A kijelző felett egy „Proximity Sensor” (közelségérzékelő) helyezkedik el, ami érzékeli az arc közelségét telefonálás közben, és lekapcsolja a kijelzőt és az érintőfelületet, így elkerülhető például a hívás véletlen megszakítása. Mellette foglal helyet egy fényérzékelő, ami a külső fényviszonyok alapján állítja be a kijelző fényerejét (kapcsolható opció a telefon beállításai között), így nem lesz túl világos vagy sötét a kijelző. Ezen kívül akármilyen napfényben és akármilyen szögből tisztán kivehető a kép. A háromirányú gyorsulásmérő érzékeli, hogy a telefon függőleges vagy vízszintes használatban van, és eszerint állítja a kijelző orientációját. Így a kamerázáshoz, webböngészéshez vagy játékokhoz könnyebben használható a telefon szélesvásznú módban. Az iPadtől eltérően az iPhone nem fordítja el a kijelzőt, ha fejjel lefelé fordítjuk a telefont, hacsak az éppen használt alkalmazás nincsen erre tervezve. A 2008. januári szoftveres frissítések lehetővé tették, hogy GPS hiányában GSM átjátszótornyok és Wi-Fi segítségével történhessen a helymeghatározás, háromszögeléssel. Az iPhone 3GS-től kezdődően a készülékek AGPS-t és digitális iránytűt használnak, az iPhone 4s pedig már GLONASS rendszerrel is fel van felszerelve, így a telefon már az orosz fejlesztésű rendszerrel is használható.